top of page

Rijnmondgebied, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Zuid-Holland, Rotterdam en omstreken, e.o.

 

 Mediumschap

De Islam en mediumschap

Emma Dröge | mediumschap | 2019

Inhoud

Bladzijde:

  3.       Voorwoord

 5.       Inleiding
6.       Hoofdstuk 1. Islam, relatie met mediumschap
  8.      Hoofdstuk 2. Hoger Spiritueel doel na te streven
10.       Hoofdstuk 3. De Ramadan
11.       Hoofdstuk 4. Geschiedenis van een Marabout
13.       Hoofdstuk 5. De koran in het dagelijkse leven
14.       Hoofdstuk 6. Geloof in het hiernamaals
15.       Hoofdstuk 7. De menselijke ziel in de koran
18.       Hoofdstuk 8. Wetenschappers bewijzen dat de ziel niet sterft
24.       Hoofdstuk 9. De spirituele kracht van verwondering
25.       Hoofdstuk10. Conclusie en aanbevelingen
27.       Nawoord
28.        Bronvermelding

Verwonder je in het hiernamaals

Voorwoord

Voor je ligt mijn scriptie die ik voor mijn Academische opleiding mediumschap in Naarden heb geschreven. Deze scriptie is een van de onderdelen om mijn certificaat te behalen volgens de normen van de Arthur Findlay college in Stansted, bij Londen. West Afrika

Meer dan de helft van de wereldbevolking gelooft “dat er meer is” na de dood. Het geloof is het onsterfelijke van de ziel en is vaak de troost voor de mens die geconfronteerd wordt met de dood. De gedachten dat de ziel het lichaam overleeft, is al duizenden jaren oud en verbindt mensen van de meest uiteenlopende culturen en geloven. Op mijn reizen in West- Afrika heb ik veel mensen ontmoet en er ontstonden goede contacten door. Daar ben ik opgenomen in de Islam cultuur. Door mijn verschillende projecten die ik heb opgezet, is er wederzijdse respect opgebouwd.

In de meeste West- Afrikaanse landen ben je blank en ziet men je daar als de bank. Zo zijn de mensen in West- Afrika door de vele initiatieven van de westerse cultuur geconditioneerd. De mensen die ik tegenkwam op mijn rondreizen wilden geld en dat begreep ik. Als je in West- Afrika de mensen 1 euro geeft vragen ze de volgende dag 5 euro en de dag daarop 10 euro. Door de ziel met elkaar te verbinden, krijg je respect en dan vragen ze niet meer om geld. Deze uitdaging ben ik aangegaan en ik heb er veel van geleerd.

Met mijn grote hart heb ik steeds gevraagd wat kan jij mij aanbieden voor geld. Dus de wederzijdse win-win situatie gezocht, het samenwerken en dat is uitgegroeid naar gelijkwaardigheid. De gelijkwaardigheid betekent voor mij dat beide partijen voordeel eruit halen. Ik kocht de goederen fairtrade in en ik betaalde vaak meer dan dat de goederen waard waren. Die goederen nam ik mee naar Nederland en verkocht die op markten, festivals, Baarlo enzovoort. De opbrengst van deze markten gebruikte ik weer voor verschillende projecten in West- Afrika. Een van die projecten was een dansgroep, Tamala. Jarenlang gaf ik Tamala ondersteuning. Ik werd zelfs manager genoemd en heb ik veel respect van de groep Tamala gekregen. Zij hebben mij de naam Khadicha (de vrouw van de profeet Mohamed) gegeven, daar ben ik nog steeds dankbaar voor. De naam hebben zij mij gegeven voor alle goede dingen die ik voor de groep deed. We spraken over het eeuwige leven, ook al spraken ze op een andere manier of interpreteerde ik het op een andere manier. Een ding hadden we gemeen; “er is leven na de dood”.

Een danser van de groep Tamala heb ik meegenomen naar Guinee in 2011. Hij had al acht jaar zijn moeder en zoon niet meer gezien. Na onze reis van vier dagen van Gambia naar Guinee Conakry hebben wij de voorstoel van de auto acht dagen mogen delen. In deze reis werden er veel rituelen uitgevoerd en ik voelde de spirituele kracht van deze rituelen. De overgave die je voelt als je samen een voorstoel van de auto deel. In de auto zaten nog dertien andere mensen op de achterbanken in een Peugeot. Ik kan je vertellen zo’n lange reis met elkaar onder erbarmelijke omstandigheden, dat verbindt. De mensen die in de auto zaten geloven in de Islam en ik als Khadicha werd opgenomen door de vrouwen en wij sliepen op hetzelfde matje op de grond onder de hemel.

Vervolgens heb ik zes jaar een relatie gehad met een Moslim uit Ghana waar ik veel van mocht leren over geloof, cultuur en spiritualiteit. Zijn vader was een Imam in de hoofdstad Accra.

Ik ben zo ongelofelijk dankbaar voor alle lieve moslim mensen die ik tijdens mijn vele reizen ben tegen gekomen en de relaties die wij hebben of hadden.

Inleiding

In Nederland is er iedere week wel iets te lezen over het islamitisch geloof. Ik wil niet oordelen, beoordelen of veroordelen over de Islam, maar ik heb wel een mening. Ik heb veel gelijkenissen gevonden met betrekking tot de ziel en de geest in de Islam.

Tijdens mijn zoektocht naar een onderwerp voor mijn scriptie kwam ik uit op West-Afrika. Na mijn terugkomst van drie maanden rondreizen van Gambia naar Guinee Conakry, ontdekte ik dat mijn leven niet meer hetzelfde was. Ik miste de dans, muziek en de mooie gesprekken die ons verbonden en met een hogere zelf. Met de Spirituele wereld.

Door dit gemis borrelde bij mij de vraag op: “Wat zijn de overeenkomsten tussen de Islam en mediumschap?” Ik heb ondervonden dat als je je verbind met Allah of de Spirituele Wereld het gevoel en de ervaring hetzelfde is. Mijn scriptie gaat ook over “De Islam en het mediumschap”

Het woord spiritualiteit heeft een brede betekenis. Het woord komt van het Latijnse woord spiritus dat betekent Adem. Adem staat voor leven, zonder adem ben je niet verbonden met het leven. Als je geboren wordt, is het eerst wat je doet ademen en als je dood gaat, is het laatste wat je doet ademen. Adem is het stoffelijke deel van het lichaam en het niet stoffelijke deel is de geest. Met spiritualiteit bedoel ik het stoffelijke deel.

Wat is spiritualiteit? Een innerlijke ervaring, een geloof, een levenshouding, het is een niet direct waarneembaar iets. In mijn scriptie neem ik de spiritualiteit mee, om mogelijkheden te bieden, om verder te onderzoeken. Ook neem ik mee wat ik heb geleerd en toegepast in het dagelijkse leven vanuit mijn academische opleiding mediumschap. Verbonden met je hogere zelf, waarbij je luistert naar je intuïtie in verbondenheid met je ziel en je bovenbewustzijn met de geestenwereld.

In Afrika ben ik meerdere keren bij een maraboet geweest (vanaf 2009 tot heden) die sprak met de mensen die overgegaan zijn in de Spirituele Wereld en dat vond ik zeer interessant. Ze konden uit  stenen, zand en schelpen een reading geven over de persoon in kwestie. De maraboet vertelde wie de persoon was en waar deze voor kwam.
In de mooie zomer van 2018 heb ik in mijn zomerverblijf, na meerdere meditaties, zitten schrijven. Wat ik daar heb geschreven, heb ik verwerkt in mijn scriptie. Ik heb uitgeschreven wat “de ziel” is en “de geest” in verbinding met de Spirituele Wereld.

Hoe ik de gelijkenissen met Moslims en mediumschap heb ervaren, neem ik mee in deze scriptie.
Mijn vriend kreeg na de ramadan contact met zijn overleden vader. Hij vertelde dat zijn vader bij hem was, hij rook en voelde zijn vader bij hem. Het contact met zijn vader duurde ongeveer 10 minuten en toen was zijn vader weg. Ik heb zijn aanwezigheid ook gevoeld, wij zaten in dezelfde ruimte.
Bij mijn opleiding als medium is het heel gewoon dat je contact maakt met je overleden dierbaren en nu kwam ik erachter dat het in de Islam ook normaal is dat je contact heb met je overleden dierbaren. Dit was de reden om verder op onderzoek uit te gaan. Ik neem je mee in deze scriptie op een reis door de oude en nieuwe verhalen.  Over vragen rondom het voortbestaan in het hiernamaals.

Hoofstuk 1
Islam relatie met mediumschap:

In de Islam vinden we de tekst: “dat het goed is om ons bezig te houden met spirituele oefeningen, de beoefenaar wordt herinnerd aan zijn of haar vergankelijkheid, aan de dood”. Wanneer we het in deze context over toegankelijkheid hebben, spreken we in hele algemene termen, niet over de subtiele aspecten van het begrip toegankelijkheid. Met andere woorden, we worden eraan herinnerd dat we er op een dag niet meer zijn, op deze aardbol. Een soort van bewustzijn. De bewustwording van vergankelijkheid wordt aangemoedigd en als jij je dan bedenkt wat voor een enorme mogelijkheden je menselijke bestaan biedt, krijg je het gevoel dat je toch echt van elk kostbaar moment gebruik moet maken. Het is noodzakelijk om in het heden goed te leven, voor een beter leven hierna. Verlost van al het kwade.
Hoe doe je dat?
Je geest alert maken door te bidden, gezond te leven, mediteren en bepaalde zwakheden van de geest los te laten. Negatieve gedachten en negatief gedrag hebben een schadelijk effect op jezelf en op de Spirituele Wereld. Dit hebben wij geleerd in onze opleiding mediumschap en in onze psychologiedagen. Wij hebben geleerd dat je jezelf kan bevrijden van alle slechte gedachten, angsten. Ga de dialoog met jezelf aan. Vraag aan jezelf: “waar komen die slechte gedachten vandaan?”

Negatieve gedachten en gedragingen zitten vaak diep verankerd in de meeste mensen. De negatieve gedragingen en denkwijzen zijn vaak moeilijk te doorbreken. Ik liet mijn gedachten hierover gaan. Mensen willen vaak positieve veranderingen in hun leven, gezonder leven enzovoort. Maar soms lijkt er een soort willoosheid of weerstand te bestaan. We zijn gewend om de dingen te doen op onze eigenwijze manier. Deze negatieve gedachten zitten geconditioneerd in ons brein en in onze cultuur.

Door bewustwording van je gedrag, kan je voordeel halen en/of gebruiken. Als je jezelf constant iets aanleert, kun je besluiten nieuwe gedragspatronen te ontwikkelen en oude te doorbreken. Ik zal een voorbeeld geven:
Tijdens mijn reis in West- Afrika werd ik iedere morgen gewekt door de Imam voor het gebed. Per dag werd er vijf maal opgeroepen voor het gebed. Op de straten was het stil, je hoorde alleen het opzeggen van de soeres in de Moskee.

Door te luistern naar de resonerende klanken van de soeres, kreeg ik een meditatief gevoel. Soera’s zijn de 114 hoofdstukken uit de Koran. Deze klanken van de soeres verruimen je geest.  

Het gaf mij een gelukkig gevoel om zo dichtbij mezelf te zijn en verbonden te zijn met de Spirituele Wereld.

Terug in Nederland kon ik in het dagelijkse leven moeilijk functioneren. Ik werd opgeslokt door werkdruk, stress en door alle verplichtingen. Ik verloor mezelf en na twee jaar had ik een Burn-out. De bewustwording van het verbonden zijn met de spiritualiteit van het bidden, miste ik. Gelukkig heb ik mezelf weer terug gevonden door middel van meditatie, yoga, Reiki, mediumschap, mantra zingen en weer intuïtief in ontwikkeling te zijn. Zo heb ik mezelf aan een “Rijker Leven” (zo heet mijn praktijk) geholpen.

Ik heb geleerd je geest alert te maken door een goede levensstijl, voldoende te slapen, elke dag gezond voedsel te eten, geen alcohol te drinken en niet roken, geen medicijnen, drugs of andere verdovende middelen te nemen. Zoals staat beschreven in de Koran.

Neem de oorzaak weg bij ziekte en los het niet op met medicijnen. Indien ziekte de oorzaak is, ga dan eens kijken waar het vandaan komt. Dat kan je doen door te bidden, schrijven, huilen, voelen en mediteren. Kortom, zoek de oorzaak dichtbij jezelf, je bewustwording. Waar komt deze zwakheid vandaan? Zit die zwakheid in je geest of je ziel? Neem de tijd om goed naar jezelf te luisteren, ren niet door voor anderen, stop je eigen sneltrein van je leven en maak jezelf eens lui door de tijd te nemen om goed naar jezelf te luisteren.

Heb jij ooit dagenlang autogereden zonder te tanken, dat bestaat niet. Je auto valt stil en je staat langs de weg zonder benzine. Dat is natuurlijk dom! Als je dagenlang doorwerkt zonder rust te pakken of gezond te eten, valt je lichaam ook uit door een gebrek aan energie.
Je lichaam is verbonden met de aarde en hemel/kosmos, Melkweg. Het is wetenschappelijk bewezen dat de planeet aarde in vergelijking met de Kosmos zo groot is als een zandkorrel. Als persoon zijn wij nog minder dan een zandkorreltje op deze aarde, dus laten we zuinig zijn op onszelf. Verbonden zijn met het aardse en de Melkweg, er is meer dan wij kunnen zien. De Spirituele Wereld is verbonden met ons, net zoals wifi, je ziet het niet, maar zodra we verbinding hebben met wifi of de telefoon aandoen, is er verbinding. Technisch weet ik niet hoe wifi werkt, maar ik heb wel contact met wifi. Zo maken we ook contact met de Spirituele Wereld. Je brengt je energie omhoog de lucht in en maakt contact met iemand uit de Spirituele Wereld en je krijgt contact.

Hoofdstuk 2
Hoger Spiritueel doel na te streven:

Victor Frankl is een Joodse psychiater die in de tweede wereldoorlog door de nazi’s gevangen werd genomen. Hij gebruikte zijn gewelddadige en onmenselijke ervaringen in het concentratiekamp om inzicht te krijgen, hoe mensen in grote gruwelijkheden konden overleven. Hij observeerde de mensen die wel en niet overleefden nauwkeurig. En kwam tot de conclusie dat overleven niet afhing van leeftijd of fysieke kracht, maar door kracht uit een voorgenomen doel

Het geloof werd het doel, een goede en rechtvaardige God. We kunnen ons lijden makkelijker verdragen, doordat we geloven en vertrouwen in het plan van God / Allah / de Spirituele Wereld / Boudha / Ya. Het doel is het middel en het goddelijke zit ook in jezelf.

Zo heb ik ook ontdekt hoe het werkt tijdens de vastenmaand Ramadan. Het niet eten, drinken, roken, geslachtdrift te gebruiken van zonsopgang tot zonsondergang. In het westen kan dat in de zomermaanden 18 uur per dag duren, voordat je iets mag nuttigen. Er mag niets door je neus of mond worden toegediend. Vele mensen uit het westen zien het als lijden, maar volgens de Islam is het overwinning tot jezelf om dichter bij Allah, je hogere zelf te komen en in verbintenis met de Spirituele Wereld. De sociale cohesie om het met zijn allen te dragen in de Moskee, brengt je tot je Spirituele Wereld hogere zelf. Je dierbaren die over zijn gegaan, vraag je in het gebed om steun. In de maand van de Ramadan vraag je ook herhaaldelijk om de kracht, de wijzen, weerstand en veranderingen in jezelf en ben je verbonden met de Spirituele Wereld. Mensen willen vaak positieve veranderingen bewerkstelligen in hun leven, gezonder leven en vragen om kracht.

Doormiddel van de Ramadan kan je wat geconditioneerd is, in de dagelijks leven veranderen.

Kennis        = weten wat je wil veranderen

Houding   = willen veranderen

Gedrag      = Doen veranderen is het aller moeilijkste

 

Je gedrag veranderen kun je doen door straffen of belonen. Als het doel is om te lijden om dichterbij jezelf of je god te komen, geeft dit je uiteindelijk een positief gevoel en is het gedrag vol te houden. Gedrag kun je veranderen door een vorm van apathie te overwinnen, toewijding en enthousiasme op te wekken. Wil jij negatief gedrag of je negatieve geest veranderen? Dit kun je pas doen, wanneer je beseft wat voor schadelijke effecten dit heeft voor jou en je omgeving. De enige mogelijkheid en oplossing ben jijzelf om dit te veranderen. Het is noodzakelijk om jezelf herhaaldelijk aan de destructieve effecten te herinneren.

Je bewust worden van negatieve gedragingen en denkwijzen die verankerd kunnen zijn in jezelf, kun je omzetten in positiviteit. Als je jezelf constant iets aanwent, kun je beslist nieuwe gedragspatronen ontwikkelen. Deze gelijkenissen zie ik in de Islam en het mediumschap terug. In het begin moet je je een beetje inspannen om aan je verandering van gedrag te wennen, maar na een paar maanden wordt het een vaste routine. Het zit opnieuw in je systeem verankerd / geconditioneerd en je hoeft je niet meer speciaal in te spannen. Iedere dag verbonden zijn met de Spirituele Wereld, is je anker aan de kracht van gewenning.

Als we ons regelmatig inspannen, kunnen we elke vorm van negatieve conditionering doorbreken en ons leven op een positieve manier veranderen. Besef wel dat je niet van de een op de andere dag kunt veranderen. Als ik bijvoorbeeld mijn normale geestestoestand van tegenwoordig zou vergelijken met die van zo’n 20 jaar geleden, dan zie ik een groot verschil.

Maar dat verschil is stap voor stap ontstaan door de bewustwording van mijn leven. In mijn drieëndertigste levensjaar kreeg ik tijdens mijn rugoperatie een bijna doodervaring en mijn gedrag is na de operatie drastisch veranderd.
In de loop van de jaren, rond mijn veertigste levensjaar, ging ik mij verdiepen in geloven. Door mijn reizen in vele Islamitische landen als Turkije, Egypte, Gambia, Kameroen, Guinee en Ghana werd ik aangetrokken door de Islam. Met mijn rondreizen verbleef ik bij de lokale bevolking. Omdat ik zo dicht bij de lokalen verbleef, heb ik veel rituelen meegemaakt zoals geboorte, huwelijk en overlijden. Ik begon waarde en begrip te hechten aan de rituelen. De bewustwording van de principes en geloofsovertuigingen van de verschillende culturen onderling. Ik leerde de verschillende culturen te begrijpen. Tijdens de rituelen heb ik mijn Nederlandse pet afgedaan en mij volledig empathisch opengesteld. Ik heb mij langzaamaan verdiept in de Islam. Daarvoor vond ik vele rituelen soms ook onbegrijpelijk en vreemd. Nu ik de achterliggende principes weet, kan ik er anders naar kijken. Als je er anders naar kijkt, dan zie en beleef je het ook anders.

Ik heb tijdens de rituelen de spiritualiteit gevoeld.

Foto: van na een ritueel, je ziet rijst, kerrie, eieren, bloembladeren en olie

 

In het alledaagse leven worden enkel specifieke delen van de Koranteksten geregeld gebruikt. Niet als wetvoorschrift, vloek of politieke slogan, maar eerder voor rituele doeleinden om dichter bij de Spirituele Wereld te komen.

De Islamitische uitspraak: “frse bismillah ir-rhman irrahim”  betekend “in de naam van God de erbarmen”. De barmhartige wordt vaak gebruikt als een soort generieke bezweringsformule. De eerste openende Soeres van de Koran (Al Fatiha) wordt veelvuldig gebruikt in gebeden en bij formele gelegenheden, zoals huwelijken en begrafenissen. Soeres worden soms als talisman gehouden.

Hoofstuk 3
De Ramadan:
De ramadan is de religieuze beleving de vastenmaand van moslims. Een onderdeel van de ramadan is het herhalen van de teksten uit de Koran. Ook op andere tijden worden stukken tekst opgezegd bijvoorbeeld tijdens religieuze tv-programma’s, YouTube filmpjes, CD’s en tussendoor gaan de moslims ook nog vijf keer per dag naar de moskee om te bidden.

Het resumeren van een paar zinnen en beelden affirmeren van de kalligrafische tekst, is een kunst opzicht. De soera’s worden op een langzame, deels muzikale, manier in Korantaal gesproken. Het intensief herhalen van de tekst wordt ervaren als verbonden met jouw hogere zelf, Allah of in mediumschap verbonden met de Spirituele Wereld in een vorm van meditatie. Door het zingen van mantra’s (wat ik zelf bijna dagelijks toepast), ga je uit je gedachten en ben je meditatief verbonden met de Spirituele Wereld. Sommigen mensen kunnen in trance raken door dezelfde klanken herhaaldelijk te resumeren.
Het hardop uitspreken van de soera’s uit de Koran, heeft nog een ander aspect. De Koran is gesteld in een vorm van de Pre-klassiek Arabische taal. Deze taal staat veraf van welke hedendaagse vorm van gesproken Arabische taal. Deze taal te leren, is erg lastig en als je het wilt, kost dat veel tijd en moeite. Het is een feit dat de meeste moslims geen Arabieren zijn. In traditionele Islamitische scholen in Nederland of Afrika begint het onderwijs met uit het hoofd leren van een aantal korte soera’s, zonder enige vertaling of uitleg. De meerderheid van de gelovige moslims snappen zelf echter weinig van wat ze lezen in de Koran. Tijdens mijn reizen werd ik aangetrokken door de soera’s die de kinderen opzegden in de klas en als ik vroeg wat het betekende, konden ze mij geen vertaling geven. Ook in Nederland, bij de Arabische school in Den Haag, krijg ik weinig tot geen uitleg. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan bij de stichting Asia in Rotterdam. Daar heb ik kinderboekjes gekocht met de vertaling, om zo duidelijkheid te krijgen wat de kinderen in de soera’s zeggen.

Wel heb ik gemerkt dat de slimste kinderen de Koran uit het hoofd leren. Als je Hafis (iemand die de Koran kan reciteren) bent, krijg je bijzonder respect van je omgeving. De meeste moslims ervaren de Koran dus in eerste plaats als gesproken of voorgedragen klanken. Zo heb ik ontdekt dat de meeste West-Afrikanen niet kunnen schrijven of lezen en wel heel goed kunnen onthouden. Het zintuig ‘luisteren’ is sterk ontwikkeld. Een andere vorm waarin de Koran wordt gebruikt, is het Kalligram waarin een vers of frase uit de Koran in een kalligrafisch beeld wordt gerepresenteerd. De kalligrafische kunst is in grote delen van de islamitische wereld nog altijd populair, vooral in de vorm van Koranfragmenten. Er zijn talloze kleine miniatuur Korans in omloop, als een soort amulet die te klein zijn om te lezen, maar wel worden gebruikt ter afwering van de djins (geesten daar kom ik later op terug).

Er is ook nog een andere manier om de Koran te lezen. Je stel jezelf een vraag met je hand op de Koran. Je opent het heilige boek op een willekeurige bladzijde en je antwoord ligt in de soera’s van deze bladzijde.
Sommigen gebruiken daar bijvoorbeeld inzichtkaarten of het “Het boek met alle antwoorden” van Carol Bolt voor. Zodat we ons de hele dag of week kunnen laten inspireren door deze manier om spiritueel verbonden te zijn.

Hoofdstuk 4
Geschiedenis van een Marabout:

Wij hebben Mediums en in West-Afrika hebben ze een Maraboet.
In het Islamitisch spreken ze van een maraboet.

Een maraboet is een Islamitische geestelijke leider in de vaak Franstalige landen, zoals Senegal, Guinee en Kameroen. Hij houdt zich bezig met geven van onderwijs in mystieke spirituele zaken, zoals genezingen, bezweringen en contact met overleden dierbaren. De term maraboet is afgeleid van het Arabische al-murabit, dat is afgeleid van het woord Mourabit. Mourabit betekend letterlijk “hij die gebonden is en zijn ziel is gereinigd”. De maraboet is in 1853 (zie foto hiernaast) ontstaan in West-Afrika na het verspreiden van de Islam in Senegal. In die tijd waren het religieuze studenten en militaire folteraars die zich voor deden als murabit. Tegenwoordig wordt de maraboet gezien als een religieuze leider en leraar en om die reden worden ze door velen ook wel als een heilige gezien. Senegal, Guinee en Ghana hebben maraboets die door de bevolking worden gewaardeerd. Ik heb vele van hen ook zelf mogen ontmoeten en een daarvan, die is overleden, komt vaak nog even langs bij mij in de Spirituele Wereld. Ook in de lessen in Naarden komt Mohammed (zie foto hieronder) vaak langs geweest.

 

De gewaardeerde marbouts geven les aan kinderen vanaf drie jaar. De ouders van de kinderen hebben weinig tot geen geld om een school te betalen. De lessen worden gegeven om te voorkomen dat de kinderen de straat op gaan om te bedelen. Ze geven de kinderen niet alleen onderwijs in de Koran, maar ze geven ook vaak eten en kleding.

maraboet verwijst naar zowel islamitische geleerden en leiders van moslimse broederschappen, als naar elk soort specialist in esoterische kennis. Behalve onderwijs bieden de meeste maraboets ook voorspelling (divinatie), contact met de overleden dierbaren, genezing en betoveringen. Ze geven vaak na een bezoek een gris gris mee, dat is in leer gebonden amulet met daarin teksten uit de Kora.n dat je op je lichaam draagt.
Als divinatie gebruiken de maraboet stenen, water, schelpen, veren of bladeren om dingen te lezen. Wij als medium gebruiken water, veren, linten en foto’s en noemen het psychometrie. 
Hoe word je maraboet?
Voor sommigen is het een bijzondere gave. Vaak gaat het om mensen die zelf ooit bezeten waren door een geest. Nadat ze genezen zijn, dragen ze nog steeds een deel van de geest in zich. Zij worden dan zelf genezers omdat, zo zegt men, er wordt gezegd dat zij een speciaal contact hebben met de geestenwereld. Soms hoor je ook spreken over mensen die niet kunnen lezen of schrijven, maar van de ene dag op de andere dag vloeiend verschillende vreemde talen kunnen spreken. Dat wordt dan toegewezen aan de aanwezigheid van een geest. Verder moet je ook hard studeren om maraboet te worden. Je moet de passages in de Koran kennen die betrekking hebben op genezing. De genezer zegt de soera’s op, zodat de geest ontspant en het lichaam van de klant geneest.

oofdstuk 5.

De Koran in het dagelijkse leven
 

De Koran in het dagelijkse islamitische leven. De Koran wordt over het algemeen niet als een wet voorschriftenboek of politieke slogan gebruikt. Dikwijls wordt de Koran voorgesteld als een soort religieus wetboek of zelfs als een politiek traktaat¹. Dat is niet de manier waarop de gemiddelde moslim de Korantekst beleeft. In het dagelijkse leven worden enkele specifieke delen van de Koran geregeld gebruikt voor rituele doeleinden.

 

Foto voor het huis waar ik 3 weken heb geslapen, ik kreeg van deze mooie mensen Koranles en dansles.

 

De Koran is een heilig boek dat claimt voorgaande heilige boeken te vervangen of zelf te corrigeren, doctrines en verhalen gemeen heeft met die eerdere heilige boeken. Dat is het geval me de Koran, die door moslims wordt beschouwd als een vervolg op een afronding van de openbaring waarvan ook het Oud en het Nieuwe testament deel uitmaken.

 

De overeenkomsten met de bijbel zijn niet mis.

Over de theologisch kernpunten, zoals het geloof in slechts een God, zijn schepping en de plicht van de mens om zijn schepper te dienen, zodat je op de dag des oordeels in het hiernamaals terecht komt, daarin verschillen de Testamenten en de Koran niet. Naast deze overeenstemmende heilprincipes, zie ik eveneens verhalen die overlappingen hebben. In hoe dezelfde personages op dezelfde wijze wordt ingedeeld, in goede (de hemel) en slechte (de hel). Het geloof in het hiernamaals is identiek.

1.Traktaat: internationaal publiekrecht: overeenkomst of verdrag tussen staten onderling of tussen staten en volkenrechtelijke organisaties

 

“Hemel op aarde hebben”

Hoofdstuk 6

Geloof in het hiernamaals:

Er is meer tussen hemel en aarde.
In de Koran staat geschreven 90:13-17. Hemel op aarde staat voor rechtvaardige daden, deze zijn de toegang tot het paradijs. Onder goede daden vallen onder meer bidden, het geven van aalmoezen, het voeden van armen of wezen en het bevrijden van slaven. De belangrijkste zegening in het paradijs wordt natuurlijk gevormd door het verblijf in de nabijheid van God / Allah en door het ontvangen van zijn zegen en genade. De gelovige krijgen ook meer aardse en lichamelijke genoegen in het vooruitzicht gesteld.

Ayat tekenen van wonderen:
Ayat zijn verzen uit de Koran. Ayat zijn de tekenen van wonderen, dat wil zeggen onverklaarbare daden of gebeurtenissen die een bewijs van goddelijke steun en zegen moeten leveren. Dit staat in de Koran. Opmerkelijk hierin is dat er weinig sprake is van Mohamed de profeet zelf, want hij verricht geen wonderen. Zoals bijvoorbeeld in de bijbel staat: “ Jezus loopt over het water” of “het weer tot leven wekken van de doden”: de wonderen van Jezus, die komen in de Koran als tekenen van “Jullie Heer” soera 3.49. De Korantekst heeft geen bewijs voor de bewering dat de profeet Mohammed goddelijk status heeft. Vaak worden wonderen in de Koran juist negatief beoordeeld, omdat ze verbonden zijn met magie. Daardoor is er meer eer met duivelse dan met een goddelijke macht. Het gehoor van profeet Mohammed en wonderdoeners kan dan ook terecht vragen om een teken Ayat dat als bewijs kan dienen van de goddelijke oorsprong. In de Korantekst staat geschreven: “was Mohammed dus niet gezegend met bijzondere gaven anders dan het begrip profeet”.

Foto: een islamitische begraafplaats in Kameroen. In West-Afrika komen weinig begraafplaatsen voor. De man die hier ligt, was een Imam. Ik weet niet meer hoe hij heette.

Hoofstuk 7
De menselijke ziel in de koran:

Allah schiep de mens drieledig, namelijk als lichaam, ziel en geest. De mens zal alleen evenwichtig groeien wanneer deze krachten evenredig ontwikkeld en gevoed worden, dan pas kan de mens zijn menselijke volmaaktheid benutten. Het evenwicht tussen lichaam, ziel en geest, is vereist om een harmonieus leven te leiden. Speciale aandacht besteden aan een van deze drie elementen, zal ten koste gaan van de twee andere elementen. Als je niet aan al deze drie de elementen gehoor geeft, kom je in ongewenst en onfatsoenlijk gedrag. Het grootste mysterie van het menselijk bestaan is de ziel, want niemand weet precies haar ziektes en remedie behalve Allah, de Almachtige, zo staat er in de Koran geschreven.
Allah zegt: “Zij vragen jou over de geest. Zeg: De geest komt door de beschikking van mijn Heer”.

7.1 Djinn is in de islam Geest:


In de koran staat: de djinn en de zonen van Adam: ieder individu onder de zonen van Adam (d.w.z. de mensen) heeft een djinn die aangewezen is als zijn constante metgezel qariem (gids blijvende metgezel van djinn). De boodschapper van Allah heeft gezegd (Nederlandstalige interpretatie): ‘Er is niemand van jullie die niet een djinn als zijn constante metgezel toegewezen heeft gekregen’. Zij zeiden: ‘En u, o boodschapper van Allah?’ Hij zei: ‘Ik ook, maar Allah heeft mij geholpen en hij (de djinn) heeft zich overgegeven, zodat hij mij slechts helpt om het goede te doen’.
Dit is de klaarblijkelijke betekenis: “Weet dat het een feit is dat de profeet beschermd werd tegen de satan, fysiek en mentaal, en ook over zijn spraak”.

Via deze overleveringen kent men de soenna, de manier (weg) van de profeet. Voor de overgrote meerderheid van de moslims vormen de Hadith een aanvulling op en interpretatie van de Koran. Uit de Koran en de Hadith werden islamitische wetten samengesteld, de sharia. Deze Hadith bevat een verwijzing naar de waarschuwing tegen de fitnah (verleiding, beproeving) en influisteringen van de qariem. We weten dat hij bij ons is, dus we dienen ons zo veel mogelijk bewust van hem te zijn.”
“Het leidt naar het bewustzijn (van wat goed en correct is, het rechte pad); dus wij geloofden erin en wij zullen niet één deelgenoot aan onze Heer (Allah) toekennen.” [Soerat al-Djinn (72), Ayat 1“

Er zijn vele verhalen geschreven over de slechte duivelse djins de gelovige en ongelovige moslims die afwijken van de rechte weg en daar wil ik het niet over hebben.

7.2 Djinn in de moskee en tijdens het gebed:


De gedachten / satan onder de djinn proberen de gelovigen af te leiden wanneer zij
aan het bidden zijn, om zo van hun gebed te ‘stelen’ waardoor de beloning minder wordt. Ik kan dat vertalen naar slechte gedachten die iedere keer de kop op steken. De beloning die djinn (vaak vertaald als geesten) zijn voor de mens onzichtbare schepsels, geschapen door Allah de Verhevene van rookloos vuur (zie Ayat 15:27 en 55:15), zoals mensen van aarde (zie Ayat 3:59) en engelen van licht. Aa-ieshah zei: “dat de boodschapper van Allah De engelen werden geschapen van licht, de djinn werden geschapen van rookloos vuur en Adam werd geschapen van hetgeen dat aan jullie omschreven is.” (Nederlandstalige interpretatie)

Djinn dienen niet verward te worden met het onstoffelijke (de ziel) van een overleden mens, die volgens de algemene misvatting ronddoolt na het overlijden. Djinn zijn ook schepsels met een eigen wil en dienen ook te kiezen tussen goed en kwaad. Er zijn onder de djinn ook moslims, christenen, joden en ongelovigen enzovoort. Men kan contact leggen met de djinn d.m.v. zwarte magie, glaasje draaien, ouijabord, pendelen enzovoort., wat haraam (verboden) is in de Islam.

De wereld van de djinn is een afzonderlijke wereld, met zijn eigen onderscheiden aard en kenmerken, die verborgen zijn voor de wereld van de mensen. Djinn en de mensen hebben enkele zaken gemeen, zoals het bezit van verstand en de keuze tussen de weg van het goede en de weg van het kwaad.

7.3 Djinn:

Onze zintuigen hebben beperkingen. Bijvoorbeeld: bepaalde geluiden kunnen we niet horen, bepaalde geuren niet ruiken, we voelen niet alle bestaande trillingen en bepaald licht (b.v. UV, WIFI en röntgenstralen) kunnen we niet zien. De werelden van de djinn en de engelen kunnen we ook niet waarnemen, terwijl je djinn kunt oproepen. Degenen die zich bezig houden met magie en toekomstvoorspelling maken gebruik van djinn om iets gedaan te krijgen of te weten. Ondanks dit alles vertrouwen veel mensen, vooral in Afrika, toch volledig op hun zintuigen.

Anderen vertrouwen volledig op de wetenschap. Zij aanbidden wetenschap en gaan voorbij aan het feit dat niet alles wat bestaat (direct) meetbaar is. Er was eens een tijd dat de meest knappe koppen van die tijd overtuigd waren dat de aarde plat was. Tot aan ± 1920 dachten wetenschappers dat het universum geen begin had en er altijd is geweest en ze geven nu toe dat het universum een begin had. Ook dachten zij dat het universum eeuwig zou blijven bestaan en moderne wetenschappelijke bewijzen dat het universum stervende is. Nog niet zo heel lang geleden dacht men dat er niets kleiner was dan het atoom, totdat men in staat was het te splitsen en er elektronen, protonen en neutronen tevoorschijn kwamen. Waarmee men nog later van ontdekte dat deze weer zijn opgebouwd uit quarks. Een ander nadeel van wetenschap is dat onderzoeken soms niet correct worden uitgevoerd of dat onderzoek data vervalst zijn wegens wereldse belangen. Ook moeten wetenschappers regelmatig hun meningen bijstellen door nieuwe bevindingen. Professor Martijn Katan, emeritus-hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: “Wetenschappelijk onderzoek is verschrikkelijk moeilijk. Tussen de 90 en 99 procent ervan blijkt na een jaar of tien aan vervolgonderzoek uiteindelijk toch fout te zijn”.  

7.4 Verwondering

Verwondering is het open staan in het hier en nu. Paradigma is het zien zoals wij denken te zien zoals het is. Toen je de rol van ouder op je kreeg, zag je de wereld heel anders en toen je medium werd zag je de wereld weer heel anders, het paradigma veranderde en je kijk op de wereld is ook anders.

Verwonder je als en kind, kijk naar het mediumschap zonder oordeel, veroordeel of beoordeel. Kijk met een openblik naar het leven als een OEN: Open, Enthousiast en Nieuwsgierig

Door je ademhaling ben je verbonden met jezelf. Met je ademhaling ben je verbonden met je ik, in het hier en nu, er is geen verleden en geen toekomst. In de Islam spreek je honderd keer de soeres uit om in je hogere zelf of in verbinding met Allah te komen.

De soeres: “ Aali Imraan” zeg je 185 keer achter elkaar op  en de betekenis is “de Iedere ziel zal de dood proeven” zeggen om zo met Allah te verbinden.
Allah is God.

  1. God is de hogere zelf.

  2. God is alles omvattend volgens “Een geschenk uit de hemel”.

  3.  

Hoofstuk 8
Wetenschappers bewijzen dat de ziel niet sterft:

8.1 Wetenschappers bewijzen:

dat de ziel niet sterft, het keert terug naar het Universum.
Het is natuurlijk een theorie, maar wel iets om eens over na te denken.
Zoals experts het uitleggen: nadat mensen gestorven zijn, gaat hun ziel naar het universum en het zal niet sterven. Of het sterft met de persoon! Het debat over het bestaan van de ziel en het onsterfelijke. Het is een eindeloos verhaal dat al eeuwenlang de grote denkers van de universele geschiedenis heeft beziggehouden.
Haar mysterieuze natuur blijft op verschillende gebieden de wetenschap fascineren en nu heeft een groep onderzoekers een nieuwe waarheid over de ziel ontdekt: de `ziel` sterft niet, ze keert terug naar het universum.

Sinds 1996 hebben Dokter Stuart Hameroff, een Amerikaanse fysicus en emeritus in de afdeling Anesthesiologie en psychologie, en Sir Roger Penrose, een wiskundig natuurkundige aan de universiteit van Oxford, gewerkt aan een Quantum Theory of Consciousness, waarin zij stellen dat de ziel wordt gehandhaafd in microtubuli van de hersencellen. Hun provocerende theorie stelt dat de menselijke ziel wordt opgenomen door de hersencellen in de structuren binnen hen, genaamd microtubuli (buisvormige eiwitstructuren die in alle eukaryote cellen gevonden worden. Ze hebben een diameter van ongeveer 24 nm en een variërende lengte, van enkele micrometers tot mogelijk millimeters in axonen van zenuwcellen). De twee onderzoekers geloven dat het menselijke brein in feite een biologische computer is en het bewustzijn van de mens een

 

 

 

programma van de kwantumcomputer die zich in de hersenen bevindt en die nog blijft bestaan nadat we sterven.
Bovendien beweren beide wetenschappers dat wat mensen zien als bewustzijn in feite het resultaat is van kwantumgravitatie, dat zijn effecten die zich in de zogenaamde microtubuli bevinden. Dat proces wordt door de twee wetenschappers ‘georkestreerde objectieve reductie Orch-OF genoemd.

De theorie geeft aan dat wanneer men een fase genaamd `klinisch dood’ in gaat, de microtubuli in de hersenen hun kwantumtoestand verliezen, maar de daarin vervatte informatie behouden blijft. Met andere woorden, zoals deskundigen het uitleggen: nadat mensen sterven, keert hun ziel terug naar de kosmos, en sterft niet.

Sprekend met Scienve Channel´s Through the wormhole documentary, zei dokter Hameroff:`laten we zeggen dat het hart stopt met kloppen, het bloed stopt met stromen, de microtubuli verliezen hun kwantumtoestand. De kwantuminformatie binnen de microtubuli wordt niet vernietigd, het wordt gewoon gedistribueerd en verdwijnt in het universum in het algemeen. Als de patiënt is gereanimeerd, er nieuw leven is ingeblazen, kan deze kwantuminformatie terug gaan in de microtubuli en de patiënt zegt dan ik had een bijna-doodervaring. Als de patiënt geen nieuw leven ingeblazen krijgt en de patiënt sterft, is het mogelijk dat deze kwantuminformatie kan bestaan buiten het lichaam, misschien zelfs voor onbepaalde tijd als ziel’.
Foto: Een ritueel heeft plaatsgevonden vlakbij de afgrond van een waterval

8.2 Wat is de ziel:

Filosofisch bekeken is de ziel de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij of zij is, het karakter. De scheppingsformule houdt in dat God zijn levensadem in de mens blies. Dit is de geest die God de mens gaf. Door het contact tussen lichaam en geest werd de ziel gevormd of geproduceerd.
Stefhan R. Covey zegt: Cultuur: gebruik relaties met anderen om je persoonlijke, zelfzuchtige belangen na te streven. Principe: intens, oprecht luisteren en het dienen van anderen, brengt de meeste voldoening en vreugde.
In de Van Dalen staat als eerste vermeld: het niet stoffelijke, althans stoffelijke in de psychische zin meer als het vermogen om gewaar te worden en te begeren, de zetel of bron van de gedachten van het gevoel en de wil: het onbewuste, het niet logische te beredeneren gevoels-en driftleven.
Sri Ramana Maharshi stelt de vraag: “is het voor God of voor een goeroe niet mogelijk de vrijmaking van een ziel te bewerkstelligen?” God en de goeroe zullen alleen de weg wijzen, zij zullen niet uit zichzelf de ziel naar de staat van bevrijding brengen. In werkelijkheid zijn God en de goeroe niet verschillend.
Volgens de Islam is de ziel vanuit een islamitisch perspectief, Allah heeft in de Koran de ziel op drie manieren onderverdeeld, namelijk:
1. de verwijtende ziel ‘An-nafsoe lawaamah’;
2. de slechte ziel ‘an-nafsoe al amaarata bi soe’;
3. de vredige ziel ‘an-nafsoe al moetma-innah’.
In Een geschenk uit de hemel staat: Áls je je fysieke lichaam verlaat, na je dood, verlaat je ziel je stoffelijke lichaam. 3 Afzonderlijke functies van geest, ziel en lichaam:
Met ons fysieke lichaam staan we in contact met de wereld om ons heen. Het lichaam geeft ons het begrip wereldbewustzijn. De ziel bevat het intellect dat ons helpt in de staat van ons bestaan en de emoties die voorkomen uit de zintuigen. De ziel openbaart onze persoonlijkheid en geeft ons zelfbewustwording. De geest is het deel waarmee wij in contact staan met de kosmos of het Universum. De geest wordt ook wel het element van Godbewustzijn genoemd.
Het universum woont in de geest, het Zelf woont in de ziel, de zintuigen wonen in het lichaam 
De ziel is de plaats van de wil, het verstand en de emotie van de mens. Om de geest te laten heersen, moet de ziel zijn toestemming geven. De geest kan immers zelf het lichaam niet besturen, noch de ziel.

 

  1. Intellectueel deel van de ziel:

 

  1. De hoogste capaciteit van de ziel maakt het mogelijk dat de mens intuïtief de waarheid kan kennen zonder dat hij door zijn lichaam wordt begrensd. De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis.

  2. De menselijke ziel is een imago en geen identiteit. De identiteit is het beeld wie je bent als mens. Imago is wat je uitstraalt als mens, hoe je persoonlijkheid is, hoe gedraag jij je en hoe communiceert jij.

  3. De ziel kunnen we niet met onze ogen zien.

  4. Foto: tante van Said maraboet doe een voorspelling voor mij. De voorspelling klopte, ik ben ervoor
    weggelopen: ik zou nog 2 kinderen krijgen ;-) Wat is de ziel Spiritueel bekeken:

  5. De ziel is onlosmakelijk met de mens verbonden. Ieder mens bezit een ziel die uniek en zoals je eerder hebt gelezen, onsterfelijk is en dat is ook mijn visie. De ziel heeft in verschillende dimensies en op diverse planeten geleefd.
    Mensen worden ook wel sterrenkinderen genoemd. Deze benaming is niet toevallig ontstaan. Wij zijn vanuit dezelfde materie als de sterren geschapen. Is de ziel een vorm van energie die doelloos ronddwaalt, zonder enige begeleiding of heeft zij een bepaald doel?
    Het enige doel van de ziel is het opdoen van ervaringen. Haar gehele bestaan is hierop gebaseerd. Waar de ziel zich ook bevindt, wat de omstandigheden ook zijn, zij verzamelt steeds ervaringen. De ziel is op aarde bezig met een cyclus die bestaat uit een aantal opeenvolgende levens. Op aarde leven mensen met verschillende niveaus van spiritueel bewustzijn. Denk alleen maar aan de familieleden of de vriendenkring om je heen. Wel bestaat op aarde een onder- en bovengrens in het niveau van bewustzijn.
    Het is te vergelijken met een schoolklas. In de tweede klas van de lagere school zitten kinderen met een bepaald niveau. Kinderen met een lager niveau zitten in klas één. Met een hoger niveau in klas drie. Na het afronden van de leerstof in de tweede klas gaan wij naar de derde klas.
    Steeds is het doel van de ziel het opdoen van ervaringen. En wij kiezen ervoor alle mogelijke ervaringen in een dimensie te beleven. Nemen wij als voorbeeld de aarde. Kies een willekeurige stad uit en loop rond. Observeer de passanten en wat blijkt? Iedereen is verschillend qua leeftijd, geslacht, uiterlijk, getrouwd, gescheiden of alleenstaand, alles is mogelijk waar ter wereld je ook bent, ieder individu is UNIEK.
    Soms kiest de ziel voor een vergelijkbare ervaring in opeenvolgende levens.

    Staat de ziel gedurende haar reis door het universum er alleen voor? Gelukkig niet. De spirituele wereld steunt ons. Na het overlijden, gaat de ziel naar de andere kant waar de spirituele wereld ons verwelkomt. Het is een weerzien met vele oude bekenden. Gedurende het verblijf aan de andere kant krijgen wij inzicht in het afgelopen leven. Wij zien het leven, als een film, in sneltreinvaart voorbijkomen. Een bijzonder film, omdat het de gebeurtenissen in het leven verklaart. Alles wordt uitgelegd, zoals ikzelf heb ervaren toen ik in het ziekenhuis lag voor mijn rugoperatie.
    En steeds zijn er spirituele vrienden aanwezig die ons in het verwerkingsproces bijstaan. Die als het ware het proces begeleiden. Onze spirituele vrienden zijn als de leraren op een school.
    Voorafgaande aan een terugkeer op aarde wordt, samen met de spirituele wereld, een levensplan gemaakt. Welke ervaringen wil ik deze keer beleven? Welke levensomstandigheden zijn hiervoor het meest geschikt? Welke andere zielen zijn deze keer mijn medespelers? Wie zal mijn spirituele gids zijn gedurende dit leven? Op al deze vragen krijg je wel of geen antwoord, daardoor blijft de gave van vrije wil bestaan. Dit geeft ons de mogelijkheid om uiteindelijk zelf te bepalen wat we wel of niet in het leven zullen doen.

  6. Alle ervaringen die de ziel meemaakt slaat zij op. Niets gaat verloren. Gelukkig herinneren wij ons niet alle vorige levens. Dit is mentaal niet te verwerken. Alleen de ervaringen relevant voor dit leven zijn toegankelijk. Het herinneren van de andere levenservaringen zou alleen maar overbodige ballast zijn.
    Volgens deze theorie zijn de menselijke zielen meer dan alleen interacties van neuronen in onze hersenen en zouden al aanwezig kunnen zijn sinds het begin der tijden.

  7.  

  8. eschermen tegen Djinns:

  9. Djinns kunnen niet door ons gezien worden. Imam heeft gezegd: “Een ieder met een gezonde persoonlijkheid die claimt een djinn gezien te hebben, zijn verklaring is niet langer geldig. Want Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “Voorwaar, hij en zijn nageslacht zien jullie van(daar) waar jullie hen niet zien.”
    De ziel kan soms een slechte ziel zijn, soms een verwijtende en soms een vredige. De slechte ziel is degene bij wie begeerten en het slechte de boventoon voeren. De satan heeft invloed op de zoon van Adam en de engel heeft het ook.
    De ingeving van de satan is het dreigen met kwaad en de waarheid verwerpen.
    De ingeving van de engel is het zich richten op het goede en aanname van de waarheid. Wie deze laatste ingeving krijgt, hij moet weten dat deze van Allah komt en daarvoor moet hij Allah prijzen. Wie de eerstgenoemde ingeving vindt, hij moet toevlucht bij Allah zoeken tegen de satan.

  10. 8.7. De waakzame en verwijtende ziel:

  11. Wanneer het gevoel van het geloof bij de mens zwak wordt, dan is er de kans om de ziel te beïnvloeden door negatieve gedachten en slecht gedrag. De enige dat de mens kan helpen is een waakzame, verwijtende ziel. De moslimgeleerden hebben verschillende betekenissen aan de verwijtende ziel gegeven. Sommige geleerden zeiden dat een verwijtende ziel een ziel is die veel variabiliteit heeft. Anderen zeiden: het is diegene die niet achteloos door het leven gaat, maar zichzelf verwijten maakt over zijn tekortkomingen. De vrome verwijt zichzelf over het begaan van zonden en over zijn ongehoorzaamheid. De zondaar verwijt zichzelf de begeerten en verlangens die hij voorbij heeft laten gaan. De verwijtende ziel is een waakzame ziel die zichzelf laat corrigeren. Dit wordt in de hedendaagse psychologie het morele geweten genoemd. De bron van dit verwijt is het gevoel van het geloof, daardoor maakt een moslim onderscheid tussen goed en kwaad en tussen waar en onwaar. Het geloofsgevoel is als een kompas dat de mensen de juiste richting blijft aanwijzen. oto: Ik verkoop rijst op de markt van mijn mama, naamgenoot Khadicha

  12.  ziel:

  13. De derde soort ziel die Allah in de Koran noemt is de vredige ziel. Zij wordt een vredige ziel genoemd vanuit het oogpunt dat zij vredig werd door de aanbidding van Allah, vertrouwend op de almachtige en tevredenheid, zowel in voor- als in tegenspoed. De vredige ziel werd door sommige geleerden gedefinieerd als:

    • 1. een tevreden ziel;
      2. raakt niet snel in paniek bij tegenslag;
      3. klaagt niet bij tegenspoed;
      4. overdrijft niet in het beleven van vreugde en genot;
      5. zij geniet van rust en stilte.

    • Zij die de betekenissen van het leven hebben ervaren, daardoor streeft zij naar het hiernamaals. Wanneer de ziel in aanbidding en gedenken van Allah treedt, in zijn ontmoeting en belofte, geloof in zijn qadar (lot) en volvertrouwen heeft in Zijn zekerheid en voorziening, pas dan stroomt in het menselijke lichaam een gevoel van rust en stilte. De vredige ziel wordt gekenmerkt door uitstraling van rust en bescheidenheid, geduld bij tegenspoed, intomen van begeerte en vermijden van alle vormen van ondeugd. Verleidingen en verlangens zijn in het leven krachtig, en de vredige ziel volhardt om de juiste weg te volgen conform het geloof in Allah en liefdadigheid, geduld en berouw, rechtschapenheid en vroomheid. Allah zegt: Zij die geloven en wier harten gerustgesteld worden, doordat zij Allah gedenken.

    • Hoofdstuk 9.
      De spirituele kracht van verwondering:
      De verwondering is een belangrijke spirituele kracht waar we ons meestal niet bewust van zijn. We vinden iets vaak zo van zelfsprekend dat we ons niet afvragen: Hoe dat kan gebeuren?
      Galilei verwondert zich als hij een appel loodrecht op de grond ziet vallen en ontwikkelt zich vervolgens tot een groot sterrenkunde. Hij begrijpt waarom de planeten hun baan volgen.
      James Watt verandert als hij de deksel van de overkokende pan eraf ziet vliegen en bedenkt vervolgens een stoommachine.

    • “Er ligt te vaak een eenzijdige nadruk op logische verklaren en verstandige kennis”.

    • Als kind kon ik uren verwonderen naar de sneeuw kijken en ik ging mee de lucht in. Waardoor ik weer een grote mond van de leraar kreeg als ik onder de les mee naar boven werd getrokken door die sneeuw. Ik verwonder me telkens weer als ik in de natuur ben en de kracht van de natuur onder mijn voeten voel. Telkens als ik contact maak met de Spirituele Wereld verwonder ik me weer en het smaakt telkens naar meer.

    • Verstandelijk weet ik, als ik contact maak met de spirituele wereld als medium, het zijn Hertz trillingen en toch blijf ik me erover verwonderen.
      Ik zie meer dan dat ik zie.
      Ik voel meer dan ik mag voelen.
      Door de verwondering ben ik in staat helder te weten, voelen, reuken en proeven. Ik zie meer dan mijn eigen ogen kunnen zien. Het is een spiritueel inzicht met de ogen van ons hart, dat het verstand overstijgt en verstandlelijk niet te begrijpen is. Niet door het nadenken, maar door contact te maken met jezelf en de Spirituele Wereld, zie ik nieuwe kansen die mijn hart raken en mij plezier geven.

    • Helaas wordt in onze moderne opvoeding te weinig aandacht aan besteed aan dit spirituele inzicht van ons hart. Er ligt vaak een eenzijdige nadruk op logische verklaring en verstandelijke kennis. De inzichten van ons hart zijn echt van het allergrootste belang om met plezier te kunnen leven. Wat voor geloofsovertuiging er ook is. Je bent verbonden met liefde en verwonder je in alles wat je ziet en je ziet de dingen met andere ogen.Het is niet zoals je ziet, denk en voel wat het is, verwonder je op al wat is.

    • oto: Wat zie jij als eerste paradigma, als je goed kijkt zie je weer iets anders

    • Hoofdstuk 10Conclusie en aanbevelingen:

    • olgens mij is dit het grootste geheim.

Je ontdekt waar deze zeven godinnen voor staan en hoe je ze in de verschillende energievormen kunt herkennen in jezelf.

Achtereen volgens komen alle zeven godinnen aan de orde: hun ontwikkeling, eigenschappen,

psychische problemen en mogelijkheden tot persoonlijke groei.

Je gaat stukjes van jezelf herkennen en andere stukjes ontdekken.

Er openbaren zich herkenbare en verborgen krachten die je verbaasd doen staan van hun kracht en wijsheid in jou!

Reizen naar andere bewustzijnsstaten: Allemaal goed en wel, maar wat is het nut?

Dat is een vraag die ik regelmatig krijg op lezingen en workshops.

Op de eerste plaats hoef je de verhalen over het leven na de dood, wat je hier op aarde komt doen, de betekenis van het leven in het algemeen niet meer te geloven … je kan de antwoorden zelf ervaren.

Dat is uiteraard een enorme stap want dan hoef je niet meer te geloven wat je leest maar je weet het voor jezelf. En dan nog beslis jij of je de ervaring erkent. Als je het erkent dan trek je het in je eigen realiteit; je gaat deze anders ervaren, anders waarnemen. Dat zorgt voor een katalysator-effect. Jouw waarneming creëert immers jouw realiteit. Je realiteit verandert dus. Kies je ervoor om de ervaring niet te erkennen, dan ga je door met het geloofssysteem waarin je altijd hebt gezeten. Ook daar is niets mis mee :-).

Een tweede aspect is het wegvallen van de angst.

Op het moment dat je -door bewuste ervaring- beseft dat je meer bent dan je fysieke lichaam en dat fysieke overleving niet het doel van het menszijn is, vallen een hele reeks angsten en -vaak beperkende- geloofspatronen weg of boeten op z’n minst aan belang en kracht in.

Enkel al door het in vraag stellen van zulke patronen, wijzigt je waarneming. Uiteraard is het nog doeltreffender ze te transformeren in het focus level waar ze ooit gevormd zijn.

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Reiki Imagination encircles the world”.

Deze uitspraak is van Albert Einstein. Hij werd in 1999 door Times Magazine uitgeroepen tot “Persoon van de Eeuw”. Einstein was een briljant fysicus en ontving in 1921 de Nobelprijs voor Natuurkunde. Hij hield ervan om allerlei gedachten-experimenten uit de werken, om op die manier tot een theorie te komen. Later bleken zijn voorspellingen effectief waar te zijn. Door zijn verbeelding te gebruiken en hierop verder te borduren bedacht hij een aantal zaken die compleet tegenstrijdig waren met de gangbare theorieën van dat moment, en toch legde hij op deze manier de basis voor de relativiteitstheorie en de quantummechanica.

We worden voortdurend overstelpt door onze gedachten: onderzoekers schatten dat er zo’n 50.000 per dag of 50 per minuut door ons hoofd gaan. Ongeveer 98% hiervan zijn onbewust. Deze gedachten vormen echter mee onze “werkelijkheid”, zodat elke volgende dag voor 98% overeenkomt met die van gisteren… Verder zorgen ze wat ervoor zorgt dan we -vaak- onszelf gaan tegenwerken, chaos ondervinden in ons brein, de draad kwijtraken, geen rust meer vinden, ons doel uit het oog verliezen…

Door ons meer bewust te worden van die gedachten, kunnen we ons reactiepatroon en onze realiteit gaan veranderen. Door onze gedachten en dromen te visualiseren worden ze “echt”, en kunnen we ons gaan voorstellen wat we echt willen

Als je de eerste graad in Reiki hebt en je beoefent het een tijd, dan kan het zijn dat in jou de roep ontstaat om jezelf en je Reiki beoefening dieper te leren kennen. 

Reiki 2 kan dan jouw volgende stap zijn. 

bottom of page